Tisztelt Gyászoló Barátaim !
Nehezen formálódik a szó, amikor egy olyan baráttól kell búcsuznunk, akinek kivételes tehetsége , megvalósított mûveinek varázsa, meleg, szívbõl fakadó humora életünk közvetlen része volt. Most, hogy az emlékezet felidézi Kassowitz Félix Munkácsy-díjas grafikusmûvész, a nagyszerû, eredeti és utánozhatatlan karikaturista életének állomásait, mégis lassan oldódik a fájdalom, és a mély szomorúság mellé vigasz is költözik szívünkbe. Mert élete olyan teljes és kerek volt, mint maguk a Kasso rajzok, amelyekbõl végtelen angyali báj és magasrendû szellem sugárzott.
Elõsször a mûvésztõl búcsúzom,
a Magyar Képzõmûvészek és Iparmûvészek
Szövetsége, a Magyar Népköztársaság
Mûvészeti Alapja, a mûvészbarátok és
kollégák nevében. Kassowitz Félix a magyar
mûvészeti élet, pontosabban a grafika és a karikaturamûvészet
legjelentõsebb alakjai között is kivételes helyet
foglalt el. Kevés mûvésznek adatott meg, hogy megváltoztassa,
újjá formálja egy teljes korszak grafikai stílusát,
és ilyen hatást gyakoroljon közönségére
és a mûvésztársakra egyaránt. A dekorumok,
a Munkácsy-díj és az állami elismerések
jelzik, de nem fejezhetik ki azt az értéket, amit munkássága
a magyar grafika számára jelentett.
Kassowitz Félix 22 éves koráig szerkesztõségi
gyorsíróként pontos és villámgyors írásjelekkel
jegyezte fel a világ különbözõ helyeirõl
érkezõ jelentéseket. Ez a gyorsíróceruza
vált kezében a rajzoló mûvész eszközévé,
és az élet jelei, melyekre érzékenyen figyelt,
magasrendû karikaturáinak témáivá. Egy
hosszabb ifjúkori betegség ágyhozkötöttségében
a mindig kéznél lévõ ceruzával kezdett
elösszõr karikaturákat rajzolni, hogy legyõzze
a kórházi magányt és a betegséget. Ez
a harmincas években történt Párizsban, és
olyan jól sikerült, hogy nemsokára a Le Rire címû
népszerû hetilapban láttak napvilágot az elsõ
KASSO aláírással ellátott rajzok. Ebben az
idõben Vértes Marcell és Major Henrik baráti
segítségére is számíthatott a fiatal
karikaturista. Hazatérése után az 1937-es évben
számos budapesti lap, többek között a Pesti Hírlap,
a Magyarország, a Tükör közölte munkáit.
Majd késõbb részt vett a magyar rajzfilm megteremtésében
is.
A pálya kezdetén George Grosz, a társadalmi igazságtalanságokat
feltáró kemény rajzai voltak a példaképei,
de az õ lírai alkata egy szívhez szólóbb,
optimistább kifejezésmód után vágyódott.
Rendkívüli következetességgel alakította
ki a saját, teljesen eredeti karikatura stílusát.
KASSO határozott vonalai a legteljesebb egyszerûségre
és rajzi tisztaságra törekedtek. Példája
egy csapásra megváltoztatta az eddigi szatírikus grafikai
szemléletet és új, friss tavaszi légáramlatott
teremtett a mûfajban. Az elõtte járó nagyságok,
Mühlbeck Károly, a kiváló Gáspár
Antal barokkos, bõbeszédû stílusát, a
végtelenül egyszerû, világos, de gondolatokkal
telített rajzolásmód váltotta fel. "Példája
iskolát teremtett, és egész karikatura mûvészetünkre
rendkívüli hatással volt. Ez történeti tény,
melyet a karikatura történet írójának
fel kell jegyeznie." írta róla Szegi Pál, a
kitûnõ mûvészeti író, a mûfaj
máig is pótolhatatlan szakértõje.
KASSO munkásságát valóban fel kell dolgoznia
a mûfajt ismerõ mûvészettörténészeknek,
mert csak így fogjuk tudni felmérni igazi jelentõségét.
Azt is fel kell tárni, hogy a KASSO rajzok bensõséges
lírai tartalma, a tiszta gyermeki lélek mennyiben táplálkozott
a népmûvészet õszinte kifejezésmódjából,
kompozícióinak klasszikus tisztasága mennyiben építkezett
a népmûvészet következetes rendjébõl.
Mert Õ az egyszerûség zsenije volt, aki felismerte
a népmûvészet és a karikatúramûvészet
rokonságát.
Kassowitz Félix egy nehéz, válságos idõszakban,
egy önmagával is küzdõ világban a gyógyító
derû kincsesbányáját tárta fel számunkra.
Ez a derû és biztonság nemcsak rajzaiból hanem
emberi lényébõl is áradt. Öröm volt
vele együtt dolgozni, ilyenkor mintha az öröm szó
"ö" betûi is a KASSO emberkék arcaivá váltak
volna. Rajzasztalán az Õ lelkének szabadsága,
nyugalma és rendje fénylett. Atyailag segítette, bátorította
a kezdõ rajzolót, javitgatva a botladozásokat, erõsítgetve
az önbizalmát, és rávezetve az egyéni
hang megtalálásának módszerére.
KASSO szabad és független lélek volt, soha nem pályázott
kegyekre, de mindig síkraszált a pályakezdõ
tehetségekért. Ha másokról volt szó,
fáradhatatlan tudott lenni. A munka különbözõ
fórumain, a Képzõmûvészeti Szövetségben,
a kiállítások szervezésében és
rendezésében a legbarátibb módon és
a legnagyobb szakértelemmel járt el. Mindig az egész
ügy sikere lebegett a szeme elõtt. Mindent tudott a szakmában,
csak egyet nem: gyûlölni. Ha haragudott is néha,
haragja mögött mindig ott incselkedett valami bohókás
manó, aki morcos kedvességével feloldotta a feszültséget.
Mert KASSO tisztelni tudta a mások munkáját, végtelenül
szerette az embereket, szerette az életet.
Legnagyobb örömmel Péter fia sikereirõl
szeretett mesélni, a látogatásokról és
a biztonságos, meleg otthonról, melyet Bözsi felesége
teremtett számára.
Most, hogy visszatér az életbõl, bátyja,
Kassowitz Emil fogadja, a kitûnõ festõmûvész,
akit én csak egy szép, értékben a Masarel
metszeteihez mérhetõ önarcképérõl
ismerek KASSO szobájának a falán, és akit a
háború vihara fiatalon ragadt el.
Az utolsó búcsúszó legyen olyan,
mint amilyen baráti együttléteinkkor volt: hadd szólítsalak
neveden drága Félix. Az utolsó években zseniális
rajzos rejtvényeket készítettél, de ezt az
utolsó rejtvényedet nem tudjuk megfejteni ! Mégis,
drága Félix, most, hogy a földi fájdalom eltávozott
tõled, most már bolgog lehetsz, ahogy a neved is jelenti,
mert életednek szép, pontos köre önmagába
visszatért és egy teljes élet emlékét
hagyja ránk, amely ott lesz ezentúl sok százezer,
rajzaidat szeretõ ember emlékezetében. És Te
magad ott leszel minden idõk rajzolóinak vonalaiban és
szívében.
Drága Félix, Isten veled !